Raku är en speciel och gammal japansk teknik innanför keramikbränning. Teknikken blev till i det 16 århundrade - för 450 år sen.
Raku museet i Kyoto har en stor samling av dessa de tidigste raku-arbetar bevarat för eftertiden.
Det närmaste man kommer en övetsättning av det japanska ord raku till svenska är:
"Välbefinnande, glädje och nöje."
Raku och japansk te-ceremoni hänger olösligt ihop. I Momoyama perioden där feudale krigsherrar - också kallad shoguns - regerade med militärisk hjälp från samuraierna, var där en stor och erkänt te-ceremoni-mästare, som presenterade sin sons te-ceremoni-keramik för en dominerande shogun.
Keramikken föll ubetinget i shogunens smak och han skänkte därför namnet Raku till denne familj, där det fortfarende används av de efterkommande.
I Japan refererar raku egentligen bara till te-ceremoni relaterade ämnen, traditionellt producerad av de efterkommande generationer av familjen Raku.
Dessa klassiske rakuämnen blir rakubränt snabbt, men vid låg temperatur, därefter plockad bort från ugnen, medan de fortfarende är heta, och då placerad i vatten eller fri luft till snabb avkölning.
Japanerne använder inte dom reduktions-teknikker (ordlista på danska) som vi i vesten gör så mycket ut av. Och detta utgör, tillsammans med det fria experimenterande västliga formspråk, den väsentligste skillnad på japansk och västlig rakubränning, eftersom tillvägagångssättet i övrigt som utgångspunkt är lika.
I nutiden används och vidareutvecklas rakubränningen i stor grad av keramikere - inte bara i USA där västlig raku uppstod - men överalt i verden.
Alle som sysselsätter sig med raku blir ovillkorligen fascinerat av det. Om man först är startat, då kan man inte stoppe igen - uanset om man är utövar eller iakttar då "fängslar" raku-keramikken......
....varför? - Min personliga "fängsling" kan du läsa mer om på sidan Min raku.
Där finns specielle raku-leratyper, raku-glasyrer, raku-ugnar, rakubrännings-teknikker osv.
Men vanliga glasyrer, leratyper och ugne kan man också använda. Det förutsetter bara att man känner till raku-bränningens specielle vilkor och begränsningar, samt fordran till materiall och teknik - på danska Materiale og teknik.
När detta är sagt, då vill jag gärna erkänna, att jag själv från början har valt det säkre och köpt lera, glasyr-ingredienser och ugn specielt beräknat för raku.
Rakubränning är påverkad av så många faktorer, att resultatet aldrig är till att förutsäga. Dom resultater jag uppnår, när jag raku-brännar på vintern, vill till exempel bli annorlunda än liknande bränningar på sommarn, enbart pga vädrets och temperaturens inflytande. Det är precis denna oförutsete som gör rakuen så fascinerande och spännande varje gång.
OBS: Läs mycket mera om detta på min danska hemsida under Raku hvor begynder man og Raku-brænding året rundt og Raku-lertyper og raku-glasurer.